Ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων για τις αλλαγές στην φοίτηση των μαθητών (Απουσίες, Εγγραφές κλπ.)

  Στην Υπουργική Απόφαση με αρ. πρωτ. 10645/ΓΔ4/22-1-2018 (Β΄ 120) συγκεντρώνονται όλες οι διατάξεις που αφορούν την οργάνωση και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο – Λύκειο – ΕΠΑΛ), σε αντικατάσταση των έως τώρα ισχυουσών διατάξεων. Οι κυριότερες αλλαγές και οι οποίες αφορούν τους Γονείς και Κηδεμόνες των μαθητών είναι οι εξής:

1. Καταργείται η διάκριση των απουσιών σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Είναι αυτονόητο ότι τόσο το σχολείο όσο και οι κηδεμόνες των μαθητών επιβάλλεται να ενημερώνονται άμεσα για κάθε απουσία του μαθητή. Σε περίπτωση που μαθητής απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ή πραγματοποιήσει τριάντα (30) συνολικά απουσίες, ο υπεύθυνος Εκπαιδευτικός του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες του μαθητή με κάθε πρόσφορο μέσο (τηλεφώνημα, μήνυμα σταλμένο από λογαριασμό του σχολείου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/κηδεμόνων (SMS), επιστολή). Έτσι οι γονείς/κηδεμόνες καλούνται να καταθέσουν υπεύθυνες δηλώσεις με τα στοιχεία επικοινωνίας (ηλεκτρονική διεύθυνση e-mail, αριθμός κινητού τηλεφώνου, διεύθυνση) ώστε να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία τους με τα οποία θα γίνεται εφεξής η επικοινωνία για την αμφίδρομη ενημέρωση που αφορά τη φοίτηση των παιδιών τους. Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει από την επόμενη σχολική χρονιά η ενημέρωση να γίνεται αυτόματα μετά την καταχώριση των απουσιών στο σύστημα του Myschool.

2.Από το τρέχον διδακτικό έτος επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή, εφόσον το σύνολο των απουσιών του δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114). Εάν τις υπερβαίνει, η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής και ο μαθητής είναι υποχρεωμένος να επαναλάβει τη φοίτησή του στην ίδια τάξη. Eιδικά για το σχολικό έτος 2017-18, μπορεί να χαρακτηριστεί επαρκής και η φοίτηση μαθητή που πραγματοποίησε έως 164 απουσίες, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα εξής : α) για τις παραπάνω από τις 114 έχει προσκομίσει δικαιολογητικά από γιατρό που βεβαιώνουν την ασθένεια, β) ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των δύο τετραμηνιαίων βαθμών διαιρούμενο με τον αριθμό των διδασκόμενων μαθημάτων, είναι δεκαπέντε πλήρες και γ) δεν έχει κάνει χρήση της μη προσμέτρησης απουσιών του άρθρου 24 παρ. 2 και 3 (αιμοκάθαρση, αποδοχή μοσχεύματος, νεοπλασίες, μετάγγιση αίματος, χειρουργική επέμβαση, νοσηλεία σε Νοσοκομείο κλπ.).

3.  Διαδικασία και Προθεσμίες εγγραφής εντός του τρέχοντος έτους ( Άρθρο 9, παρ. Β): Μέσα στον Μάιο της τρέχουσας σχολικής χρονιάς οι γονείς/κηδεμόνες της Γ' τάξης Γυμνασίου θα κκληθούν να κάνουν αίτηση εγγραφής-δήλωση προτίμησης για την εγγραφή και ένταξη των παιδιών τους σε τάξη ή τμήμα Προσανατολισμού, Τομέα ή Ειδικότητα του ΕΠΑΛ για την επόμενη σχολική χρονιά. Η εγγραφή ολοκληρώνεται μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων.

4. Εορτή των Τριών Ιεραρχών: Η θρησκευτική εορτή των Τριών Ιεραρχών ορίζεται ημέρα αργίας.

5. Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής: Εισάγεται το Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής, ένα πλαίσιο κανόνων που εξειδικεύει τις γενικώς ισχύουσες διατάξεις, προσαρμόζοντάς τις στις ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, το οποίο διαμορφώνουν από κοινού και δεσμεύονται στην τήρησή του τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Το Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής καταρτίζεται και με τη συνεργασία των μαθητικών κοινοτήτων κάθε σχολείου. Η τελική απόφαση είναι του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. Για τον σκοπό αυτό στην αρχή του διδακτικού έτους και μετά την ανάδειξη των νέων Μαθητικών Συμβουλίων ακολουθεί συζήτηση στις συνελεύσεις των Μαθητικών Κοινοτήτων σχετικά με τους κανόνες που πρέπει να διέπουν τη σχολική ζωή. Στην κατάρτισή του μπορεί να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολείου, πάντα όμως σε συμμόρφωση με το ισχύον νομικό πλαίσιο. Στη σύνταξη του Πλαισίου είναι σημαντικό να επιλέγονται θετικές διατυπώσεις, να ενισχύονται θετικές συμπεριφορές και να επιβραβεύεται η επίτευξη στόχων, ώστε το Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής να μην προσλαμβάνεται από την σχολική κοινότητα ως ένα σύνολο απαγορεύσεων, αλλά να εστιάζει στην πρόληψη και να ενθαρρύνει με θετικό τρόπο την υιοθέτηση καλών πρακτικών επικοινωνίας και ελέγχου της συμπεριφοράς. Μπορεί επίσης, να συζητηθούν στις συνελεύσεις των Μαθητικών Κοινοτήτων και στη συνέχεια να περιγραφούν στο Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής οι παιδαγωγικού χαρακτήρα ενέργειες που έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει η σχολική κοινότητα σε περιπτώσεις συμπεριφορών που παρεκκλίνουν από τους συμφωνημένους κανόνες (ανάθεση ρόλου μέντορα στα μεγαλύτερα παιδιά, διαμεσολάβηση, συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές κτλ.).

6.  Παιδαγωγικά μέτρα και ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα: Για κάθε παρέκκλιση από την προσήκουσα διαγωγή και από το Πλαίσιο οργάνωσης σχολικής ζωής και αναλόγως του βαθμού της παρέκκλισης είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν:

· παιδαγωγικού χαρακτήρα ενέργειες για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών με περισσότερο ήπια μέσα από τα παιδαγωγικά μέτρα, (όπως έκφραση συγγνώμης, αποκατάσταση ζημιών, έμπρακτη μεταμέλεια, διαμεσολάβηση κτλ.) που θα αποφασίζονται μετά από συζήτηση και σε συμφωνία με όποιον μαθητή αφορούν και μπορούν να περιγράφονται εκτενέστερα στο Πλαίσιο Οργάνωσης Σχολικής Ζωής του σχολείου

·  παιδαγωγικά μέτρα ( α) προφορική παρατήρηση, β) επίπληξη, γ) αποβολή από τα μαθήματα μίας (1) ημέρας, δ) αποβολή από τα μαθήματα δύο (2) ημερών, ε) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος) τα οποίατίθενται υπόψη των γονέων των μαθητών/τριών. Επισημαίνεται ότι το σχολείο, πριν προχωρήσει στη λήψη παιδαγωγικών μέτρων, θα εξαντλεί όλες τις δυνατότητες παιδαγωγικής παρέμβασης και αντιμετώπισης των προβλημάτων συμπεριφοράς και συγκρούσεων, στοχεύοντας οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν τα λάθη τους και να αλλάξουν στάση/συμπεριφορά. Στόχος είναι η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, αλλά και μεταξύ καθηγητών και μαθητών και τη δημιουργία θετικού κλίματος στο σχολείο, ώστε το σχολείο να αποτελεί κοινότητα όχι μόνο μάθησης, αλλά και προσωπικής ανάπτυξης για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Καταργείται το μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα πέραν των δυο ημερών. Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται αποκλειστικά από τον Σύλλογο Διδασκόντων και μόνο εάν κρίνεται ότι δεν είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος. Το μέτρο της προφορικής παρατήρησης μπορεί να συνοδεύεται από την απομάκρυνση του μαθητή από την τάξη, εφόσον παρακωλύεται η διεξαγωγή του μαθήματος, οπότε απασχολείται με την ευθύνη του Διευθυντή του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία. Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις απομακρύνσεις από τον ίδιο διδάσκοντα ή πέντε συνολικά, το Συμβούλιο του Τμήματος εξετάζει τους ενδεδειγμένους χειρισμούς.

7. Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης: μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, στο τέλος του διδακτικού έτους, επιβραβεύεται και η προσπάθεια μαθητών, οι οποίοι δεν συγκέντρωσαν κατ΄ ανάγκην υψηλή βαθμολογία, κατάφεραν όμως να σημειώσουν σημαντική βελτίωση της συνολικής επίδοσής τους, κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων.

8.Διαγωγή: Η διαγωγή των μαθητών χαρακτηρίζεται εφεξής ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή», σε αντικατάσταση των χαρακτηρισμών «κοσμιότατη», «κοσμία» και (επί)μεμπτη, αντίστοιχα, και δεν αναγράφεται στους τίτλους σπουδών (απολυτήρια, αποδεικτικά απόλυσης και κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών), καθώς έχει καθαρά παιδαγωγικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στον εντοπισμό προβλημάτων συμπεριφοράς και στην καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπισή τους στο πλαίσιο αποκλειστικά της σχολικής ζωής.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο Διευθυντής είναι πάντα στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση και ενημέρωση.

Στόχος μας, ως εκπαιδευτικοί του Δημόσιου Σχολείου, είναι να μορφώσουμε τα παιδιά σας, να τα ξεναγήσουμε στο υπέροχο  ταξίδι της γνώσης, να έρχονται και να φεύγουν χαρούμενα από το σχολείο, να τα κάνουμε καλύτερους ανθρώπους. Στο δύσκολο αυτό έργο σας θέλουμε δίπλα μας

Ο Διευθυντής                                         Ο Σύλλογος Διδασκόντων